zaterdag 19 maart 2011

De rokende roboridder

Volgend specimen ter onderzoek is het wandelende blik, Casus. Zo mogelijk is het nog een groter raadsel dan Rakshatta... Enerzijds doet hij me denken aan een golem, een constructie die bewegingen leerde, anderzijds is Casus veel... menselijker. Hoe hard ik het ook haat het te zeggen. Zou hij een menselijke ziel hebben? Hij sprak een taal die dichter bij de mijne aanleunde dan de taal van Lizards, Gnolls of Eberkin. De ogre verstond het, maar hoe dat komt moet ik nog leren.



Het is duidelijk dat hij "gemaakt" werd in plaats van geboren. Het is een machine, een robot, een golem met een ziel. Geen idee hoe de ziel erin is geraakt, maar het is er. Hij kan spreken, denken en voelen. Heeft zelfs herinneringen en een eigen wil. Bah, te denken dat het meest menselijke wezen in mijn buurt een robot is... Hij zei eveneens dat hij al meerdere eeuwen oud is. Wat meteen zijn domheid bewijst, wie heeft er nu meerdere eeuwen nodig om magie te leren? Het zit in hem, ik ben er zeker van, ik voel het. Maar het komt er niet uit. Of probeert hij het verborgen te houden?

Het is een religieuze magie, iets met een godheid of een geloof... Wat de stemmen daarover brabbelen is me nog niet helemaal duidelijk geworden.

Verhaaltjes van vroeger spreken over krijgers, ridders die zo vast overtuigd waren in hun zaak, in hun strijden, dat ze anderen konden inspireren en zegenen. Paladijnen was de naam denk ik. Al had ik wel verwacht dat die uitgestorven waren. Wie gelooft er nu in goden? Straks ga ik nog een robot zien bidden, dan heb ik het allemaal wel gezien. Behalve wat gezwaai met een zwaard heb ik wel niet veel van hem gezien. Heb hem een mooi zwaard laten houden dat ik gevonden had, ik kon er toch niet veel mee. Gelukkig maar dat hij het bij had, was hij zonder geweest lag hij nu helemaal aan scherven. Of brokstukken. Of... ah, van wat hij ook gemaakt is... Na het gevecht met de zombie kwam er rook uit hem, in plaats van bloed.

Zo zie je maar weer, ik ben de goedheid zelve, ik heb hem gered!

Misschien moet ik de vloeistof van de zombie eens op hem uitproberen om het effect ervan te testen. Wie weet repareert het hem, zoals het ook een dode weer liet lopen. Of gaan we hem zien bidden! Ohja, ik was de goedheid zelve zeker. Nou, bidden voor ons kan toch geen kwaad? Of wel?

1 opmerking: